Avanti Windsurfing Sails NL

Verschillen M-1 / M-1X

Caspar Verhaagen over de verschillen tussen de M-1 en de M-1X

Hyperelastic’ Inset Clew suspension system gives you the choice to neatly have the clew clip open for more leech power or closed for more control.

Het open dan wel dicht varen van de clew kan bij beide generatie zeilen. Bij de M-1X is er een mooie oplossing gevonden om de clew elastisch te koppelen. Hierdoor wordt de stroming niet onderbroken, en blijft er toch een kleine spanning tussen het achterlijk en de onderkant van het zeil. Het goede nieuws is dat ik praktisch hetzelfde heb bereikt met een zeer eenvoudig aan te brengen elastiek koppeling. Kosten 20 cent. Binnenkort wordt deze uitvoering beschreven in versie 2 van de T&T. Het open varen geeft in principe meer zeil power. Het dicht varen meer controle. Ook hier wordt dieper op in gegaan.

Vertically oriented kevlar yarn luff sleeve material – The result is a rock-solid leading edge that increases the reflex of the mast and adds spring to the rig.

Het sleeve (leading edge) materiaal is vervangen van een horizontaal georiënteerd materiaal (sterk in dwarsrichting op de mast), naar een meer verticaal georiënteerd materiaal. Hierdoor kan de sleeve onder een hogere voorspanning gebracht worden. Dit kan een (nog) stabieler zeil opleveren (kan dat dan nog stabieler?).

Horizontal Load Bands’ that wrap around the mast and turbo charge the sail in the key area of the sleeve that we want to remain flatter when loaded.

Bovenstaand statement is volledig waar……. maar door de verandering van een horizontaal naar verticaal georiënteerd materiaal moest de flex in de sleeve beter opgevangen worden. De horizontale banden bij de cambers zijn nodig omdat het nieuwe sleeve materiaal minder kracht kan opnemen in horizontale (dwars) richting. Deze banden waren bij de M1 dus niet nodig omdat daar het sleeve materiaal al sterk in dwarsrichting was.

Enhanced luff curves that have been tuned to the maximum and deliver an evenly flexing rig resulting in increased stability, top-end speed and range. Progressive twist profiles – We worked a lot on our twist patterns in the testing cycle and the results have been outstanding for the performance of the M-1X. Finely-tuned batten profiles in the sail body that are the result of many testing hours on the water.

De entry van het zeil is iets vlakker gemaakt, waardoor het drukpunt iets verder naar achteren komt te liggen en de aanstroming iets verbeterd wordt. Dit iets vlakkere stuk zit vooral boven de giek. Om dat nog te ondersteunen zijn er ook twee latten gemodificeerd, waar het drukpunt ook wat verder naar achteren zit. De twist in het zeil is nog wat gelijkmatiger en makkelijker gemaakt door de luff curve in het midden en bovenin een paar mm aan te passen. In het midden is het zeil hierdoor een tikje vlakker geworden en de top heeft iets meer spanning. In de huidige zeilen kun je de top eenvoudig iets meer spanning geven met behulp van een lijntje door het oogje – masttopje te halen. Ook deze tip zal ik in de volgende versie van T&T meenemen.

Vastly improved rotation – This was a point with the first generation sail that needed work and now we are content. Excellent rotation is the result.

De camberrotatie is nu in de fabriek aangepakt, door de U diepten al op de gewenste diepte uit te frezen. De cambers zelf en latten opvang constructie zijn niet veranderd. Camber rotatie van beide generatie zeilen (mits gemodificeerd zoals beschreven) zal dus precies gelijk zijn. Natuurlijk na er een redelijk aantal keren mee gevaren te hebben.

Warlord Tack Pulley’ with lightweight nylatron wheels that is a new design and super strong to handle the downhaul loads of the M-1X.

Door de verhoogde onderspanning is er voor een sterkere katrol constructie gekozen. Mocht het ooit gebeuren dat de huidige katrol constructie kapot gaat dan is er een vervanger beschikbaar. Vervangen kan aan het water gebeuren…..mocht dit ooit nodig zijn. Garantie is levenslang.